http://www.hbf.lv

Izdrukāts: 29.03.2024 @ 18:01


 

Koncertu cikli un īpašas norises vietas

TEREM-Kvartets (Krievija)

mākslinieku/mākslinieci pārstāv Hermaņa Brauna FondsTEREM-kvartets

Sanktpēterburgas dienas Rīgā!

 

TEREM kvartets (Krievija)

Andrejs Konstantinovs (mazā domra)
Andrejs Smirnovs (bajāns)
Mihails Dzjudze (basa balalaika)
Aleksejs Barščevs (alta domra)

TEREM KVARTETS kļuvis par vienu no pirmajiem ansambļiem, kuram izdevies atgriezties pie tautas atskaņotājmākslas pirmavotiem, apvienojot gan skomorohu tradīcijas (kompozīciju rašanās un atskaņošanas kolektīvo iedabu, teatrālisma un spēles garu, nopietnu un jokpilnu muzicēšanu), gan V. Andrejeva Lielkrievu orķestra iesāktā ceļa turpināšanu - proti, spēlēt dzīvu un laikmetīgu mūziku, aktīvi izmantojot tautas instrumentu tembrālās iespējas.

Jau kopš pirmajiem koncertiem TEREM KVARTETS ir lauzis pēdējos gados izveidojušos stereotipu uztvert tautas mūziku kā mākslu, kas ir tāla no reālās dzīves. Un bija pilnīgi neiespējami šo ansambli ierindot kādā no esošajiem mūzikas virzieniem vai žanriem. Viņu mūzika dzima kopīgā radošajā procesā, sniedzot klausītāju vērtējumam skaņdarbus, kuru autors ir unikāls komponists ar oriģinālu uzvārdu – TEREM KVARTETS. Viņu teatrālā esība uz skatuves, savdabīgie koncerttērpi - viss bija nepierasts un satraucošs.

TEREM KVARTETA mūziķi sajuta un uztvēra visbūtiskākās aizejošā XX gadsimta parādības - stilistisko daudzveidību, domāšanu dialoga formā un dažādu muzikālo tendenču sintēzi viena stila ietvaros. Viņu mūzikā jūtami polistilistikas paņēmieni - muzikālu citātu, alūziju, mājienu izmantojums ( un allaž – ironiskā kontekstā). Taču tai pat laikā viņu interpretācijas - vai tā būtu hrestomātiskā Eiropas klasika vai tautas melodijas - gandrīz vienmēr ir provocējošas un klausītājam negaidītas.

TEREM KVARTETA daiļradē krustojas dažādas muzikālās tradīcijas: lauku un pilsētas folklora, džezs un akadēmiskā mūzika. Visu šo muzikālo mozaīku varētu dēvēt par postmodernismu, taču TEREM KVARTETAM daudz svarīgāks ir mūzikas dzīvīgums, emocionalitāte, ar kādu tā aizrauj. TEREM KVARTETA mūzika ir dramatisku kontrastu pilna. Mūziķiem piemīt romantiska mūzikas dzirde un mūsdienās tik reti sastopamā spēja sajust jūtas, kā sacīja romantiķi. Taču, atšķirībā no romantisma, viņi neuzspiež klausītājam savu redzējumu, bet atrodas pastāvīgā dialogā ar auditoriju - un tas jau raksturīgi ir XX gadsimta mūzikai. Būtībā mūziķi ir pietuvojušies kādam jaunam stilam, kurā dominē žanriskā atvērtība, skaņdarba jutekliskā jēga un nepieciešamība pēc dialoga ar klausītāja kultūras atmiņu.

Radies krieviskā augsnē, TEREM KVARTETS viegli iekļāvies mūsdienu pasaules muzikālajā kontekstā. Pateicoties Pīteram Gabrielam, TEREM KVARTETA spēlētā mūzika nokļuvusi t.s. pasaules mūzikas ( world music) straumē. Pazīstamais festivāls WOMAD, ko jau 1982.gadā izveidojis šis pazīstamais rokmūziķis, ik gadu pulcē tūkstošiem mūziķu no visas pasaules, kuri spēlē visdažādākos tautas instrumentus. Viņi visi ir atšķirīgi, bet vienojošais ir tieksme sarunāties mūsdienīgā mūzikas valodā.

………………………………………

Kad Krievijas prezidents Vladimirs Putins vēlējas parādīt Vācijas kancleram Gerhardam Šrēderam un Itālijas premjerministram Silvio Berluskoni unikālus Krievijas mūziķus, viņš uzaicināja TEREM KVARTETU.

 

Kad krievu kinorežisors un “Oskara” laureāts Ņikita Mihalkovs gribēja pārsteigt  Krievu kino festivāla prasīgo publiku Kannās, viņš uzaicināja TEREM KVARTETU.

 

Kad 120 tūkstoši svētceļnieku sapulcējās, lai tiktos ar Romas pāvestu Sv.Marka laukumā Vatikānā, ar krievu nacionālo kultūru savā koncertā viņus iepazīstināja TEREM KVARTETS. 

 

Kad Londonā tika svinēta krievu dzejnieka Aleksandra Puškina divsimtgade, svinīgajā vakarā Sv.Džeimsa pilī ar solokoncertu uzstājās prinča Čārlza uzaicinātais TEREM KVARTETS.

 

Savas pastāvēšanas 20 gadu laikā ansamblis ir apbraukājis visu pasauli. Tas uzstājas ka Sanktpēterburgas “sūtnis”, un tādēļ TEREM KVARTETU dēvē par “pilsētas vizītkarti”, ierindojot to starp Ermitāžu, Krievu muzeju un Marijas teātri. Taču kvartets arī pats uzaicina māksliniekus uz savu Pasaules mūzikas TEREM festivālu. Tā viesu vidū bijuši Vladimirs Černovs, Rišārs Galjano un Mišels Portāls, The Real Group… TEREM KVARTETS ir uzstājies kopā ar Maskavas virtuoziem un The Swingle Singers…

 

Ir grūti uzskaitīt visus ansambļa nopelnus: TEREM KVARTETS ir XIII Vispasaules Jaunatnes un studentu festivāla laureāts Phenjanā; balvas “Zelta Ostaps” laureāts (1993); laikraksta “Muzikaļnoje obozreņije” titula “Gada kolektīvs” laureāts (1997). Edinburgas festivālā (1998) ansambļa solokoncerti tika atzīti par labākajiem šoviem un saņēma piecas zvaigznes laikraksta “Scotsman” reitingā. 2002.gadā par izciliem nopelniem Krievijas labā ansamblis kļuva par “Tēvzemes Zelta grāmatas” laureātu. 2004.gadā Andrejs Konstantinovs, Andrejs Smirnovs un Mihails Dzjudze kļuvuši par Krievijas Nopelniem bagātajiem māksliniekiem.

 

Mīlestība, naids, ironija, filozofiskas izjūtas - Terem-kvarteta mūzikā tas viss ir sajaukts kopā ļoti krieviski un ļoti garīgi…

The Independent, Lielbritānija, 1994

 

 


Koncerts notiek:

Datums, laiks, vieta

Koncerts

Biļešu cenas

26.03.2006 plkst. 19:00
Lielā Ģilde

TEREM-Kvartets (Krievija)
Sanktpēterburgas dienas Rīgā!

Viss, kam pieskaras TEREM-kvartets, pārvēršas priekā!

 

© Hermaņa Brauna fonds & Nordik IT, 2002-2003