Svētdien, 2006.gada 30.jūlijā pl.19.00
Rīgas Domā
Tatjana GRINDENKO (vijole)
un ansamblis OPUS POSTH. (Krievija)
GADALAIKI
Programmā: Vivaldi, Bahs, Mendelsons,
Perts, Martinovs

Ansamblis
OPUS-POSTH. (dibināts 1999.gadā) kļuvis plaši pazīstams, uzstājoties
Maskavā, Sanktpēterburgā, Vācijā, Francijā, Polijā
Šis ansamblis ir kaut kas
jauns mūsdienu kultūrā. Tā darbības pamatā ir Vladimira Martinova koncepcija.
Nosaukums OPUS-POSTH. ir latīņu vārdu Opus posthumus (pēcnāves
sacerējums) vispārpieņemts saīsinājums, kas nozīmē skaņdarba publikāciju pēc
komponista nāves. Šajā gadījumā OPUS-POSTH. nozīmē daudz vairāk nekā
pēcnāves publikāciju. Tas ir jauns mūzikas tips, kas nomainījis komponistu Opus-mūziku.
Tā ir jaunas situācijas meklēšana, kurā mūzika spētu no jauna atrast
savu īsto dzīvi (nevis dzīves šķietamību koncertzālēs un skaņu ierakstu studijās).
Tā ir arī nepieciešamība radīt jaunu sociāli akustisko telpu, kurā nav nedz
autora, nedz izpildītāja, nedz publikas, bet kuru piepilda visaptveroša muzikālās
substances pulsācija.
Tatjana Grindenko
ir ārkārtīgi spilgta mūsdienu krievu vijoļspēles skolas pārstāve. Viņa ir Senās
Mūzikas akadēmijas un ansambļa OPUS-POSTH. mākslinieciskā vadītāja
un soliste. Sadarbojas ar tādiem simfoniskajiem orķestriem kā Vīnes filharmonija,
Berlīnes filharmonija, Leipcigas Gewandahaus orķestris, Bruklinas un
Losandželosas orķestri, Francijas radio, Milānas, Turīnas un Romas radio un
televīzijas orķestri, Maskavas un Sanktpēterburgas filharmonijas orķestri
Tatjana
Grindenko savas uzstāšanas laikā atgādina Žannu dArku: ugunīgs skatiens, nevaldāms
temperaments, dīvaini, taču pārliecinoši, gribas teikt - nepārsūdzami,
traktējumi. Būdama izcila sava skolotāja, labākos Padomju Savienības
vijolniekus izaudzinājušā Jurija Jankeleviča mācekle, viņa solīdus akadēmiskos
koncertus pārvērš teātra uzvedumos, tā par mākslinieci raksta muzikologs
Jaroslavs Sedovs.
Komponists
Vladimirs Martinovs ir mūsdienu mūzikas minimālistiskā virziena pārstāvis.
Līdzas komponēšanai viņš nodarbojas ar reliģiski filozofisko darbību (ir
izdotas četras Vladimira Martinova monogrāfijas) un ir pasniedzējs Trijādības-Sergija
Lavras Maskavas Garīgajā akadēmijā.
Vladimira Martinova Gadalaiki ir četru komponistu dzīves laika iemiesojumi:
sākums, uzplaukums, novīšana un beigas. Vivaldi, Bahs, Mendelsons
un Perts ir ne vien uz afišas, bet arī Martinova mūzikā. Katra no skaņdarba
daļām saglabā minēto komponistu mūzikas uzbūves un konstrukcijas principus,
tajā pašā laikā ļaujot klausītājiem it kā no jauna sadzirdēt pazīstamu muzikālo
tekstu, nomainot tā uztveres kontekstu.
|