Svētās Cecīlijas Nacionālās Akadēmijas orķestris (Itālija, Roma)
Dzīvā leģenda
Pirmdien, 2013.gada 11.februārī pl.19.00
Latvijas Nacionālajā operā
Diapason
dOr
unGramophone balvas ieguvējs,
Grammy
balvas nominants
Nacionālās akadēmijas Santa
Cecilia orķestris (Roma, Itālija)
Diriģents sers Antonio
Papano (Antonio
Pappano)
Solists vairāku Grammy balvu
ieguvējs
Džošua
Bells(Joshua Bell,
vijole)
Programmā:
V.Bellīni Uvertīra operai Kapuleti un
Monteki
P.Čaikovskis Koncerts vijolei ar
orķestri
S.Rahmaņinovs Otrā simfonija
Nacionālās
akadēmijas Santa Cecilia orķestris ir
augstākās raudzes Itālijas simfoniskais ansamblis. Tā vēsture aizsākās 1908.
gadā, taču muzikālā tradīcija, kurai tas seko, pastāv jau gadsimtiem ilgi.
Mūziķu biedrība Santa Cecilia, kuras
priekšgalā stāvēja Palestrīna, Romā tika izveidota 16.gadsimtā. Ar šo biedrību
bijuši saistīti arī Monteverdi, Skarlati un Rosīni. Šobrīd šo apvienību, kurā
iekļauta akadēmija, konservatorija, simfoniskais orķestris un bibliotēka, sauc
par Nacionālo akadēmiju Santa
Cecilia, kas ir pasaules klases mūzikas zīmols. Autoritatīvais žurnāls Classic FM Nacionālās akadēmijas Santa Cecilia orķestri kopā ar Vīnes
un
Berlīnes fiharmoniķiem,
Čikāgas
simfonisko orķestri, Amsterdamas
Concertgebouworķestri un London Symphony ir ierindojis
pasaules labāko orķestru desmitniekā.
Nacionālās
akadēmijas Santa Cecilia
orķestris
bija pirmais Itālijas orķestris, kas savā repertuārā iekļāva tikai simfonisko
mūziku. No 1908. līdz 1936.gadam orķestra nosaukums bija Augusteo simfoniskais
orķestris. Toreiz tas uzstājās uz Romas Teatro
Augusteo
skatuves, bet kopš 1958.gada uz Auditorium Pio XII (Pāvesta Pija XII
Auditorijas) skatuves.
Kopš 2003.gada par orķestra koncertdarbības oficiālo vietu kļuva Auditorium Parco della Musica
vismajestātiskākā Romas koncertzāle.
Savas pastāvēšanas laikā orķestris ir sniedzis vairāk nekā
14 000 koncertu. Pie tā diriģenta pults ir stāvējuši pasaules mūzikas
dižgari. Līdz 1944.gadam orķestri vadīja Bernardīno Molinari. Tieši viņa
darbības laikā orķestris pirmatskaņoja tādus meistardarbus kā Otorīno Respīgi Romas strūklakas un Romas pīnijas. Vēlākajos gados orķestri
vadīja Franko Ferrara, Fernando Previtali, Igors Markevičs, Tomass Šiperss. Ar
orķestri sadarbojās XX gadsimta leģendārie mūziķiGustavs Mālers, Rihards Štrauss, Igrors
Stravinskis, Arturo Toskanīni, Vilems Mengelbergs, Vilhelms Furtvenglers un
Viktors de Sabata. 1983.gadā par tā galveno diriģentu kļuva Džuzepe Sinopoli,
bet par Goda prezidentu Leonards Bernsteins. Pēc tam orķestri vadīja Daniele
Gati un Mjunvuns Čuns, bet 2005.gadā par orķestra vadītāju kļuva Antonio Papano.
Orķestri ir diriģējuši Herberts fon Karajans, sers Džordžs Šolti, Karlo Marija
Džulīni, Karloss Kleibers, Klaudio Abado, Rikardo Muti, Valērijs Gergijevs,
Lorins Māzels, Jurijs Temirkanovs
Sers Antonio Papano ir dzimis 1959. gadā
Londonā, itāļu ģimenē. Klavierspēli, kompozīciju un diriģēšanu mācījies Amerikas
Savienotajās valstīs. Nozīmīgākie notikumi viņa karjeras sākumā bija debijas
Vīnes Valsts operā 1993. gadā, Ņujorkas Metropolitan operā 1997. gadā un
Baireitas festivālā 1999. gadā. Paralēli viņš uzsāka sadarbību ar pasaules
labākajiem orķestriem, to vidū
ar Ņujorkas, Vīnes un Berlīnes filharmoniķiem un ar Concertgebouw orķestri. 1990.gadā viņš kļuva par Norvēģijasoperas vadītāju, pēc diviem gadiem viņu
iecēla par Briseles Théâtre Royal de la Monnaie muzikālo vadītāju, bet 1997. gadā viņš
kļuva par Izraēlas filharmonijas orķestra galveno
viesdiriģentu.
2002. gadā Papano uzsāka darbu kā visjaunākais galvenais diriģents
Covent-Garden teātra vēsturē. 2005.
gadā viņš stājās Nacionālās akadēmijas Santa Cecilia orķestra galvenā diriģenta
postenī. Antonio Papano vadībā tas ir uzstājiesSpānijā, Austrijā, Vācijā, Šveicē,
Lielbritānijā, Japānā un Krievijā, piedalījies prestižākajos Eiropas mūzikas
festivālos. Maestro sadarbojas ar Eiropas un ASV lielākajiem orķestriem. Viņš ir
diriģējis arī Sanfrancisko operā, Čikāgas Liriskajā operā, Parīzes Šatlē teātrī,
Berlīnes Valsts operā un citos pasaulslavenos
operteātros.
Papano diskogrāfijā ir desmitiem ierakstu, to vidū Čaikovska,
Štrausa, Respīgi,Rahmaņinova un
Šostakoviča skaņdarbi, Mocarta, Pučīni, Masnē, Verdi un Vāgnera operas (arī Tristāna un Izoldes sensacionālais
ieraksts, kurā Tristānu pirmo reizi dziedāja Plasido Domingo). Antonio Papano
veiktie Verdi Rekviēma un Rosīni Stabat
Mater (ar Annu Ņetrebko) ieraksti ir saņēmuši vairākus apbalvojumus.
2000.gadā žurnāls Gramophone diriģentam Antonio Papanopiešķīra Gada mākslinieka nosaukumu. Par
sasniegumiem mūzikā viņš ir apbalvots ar Lielbritānijas Karaliskās
filharmoniskās mūzikas biedrības balvu un Itālijas mūzikas kritikas Abbiati balvu. 2007.gadā Papano kļuva
par Nacionālās akadēmijas Santa Cecilia
īsteno akadēmiķi, 2008.gadā par ordeņa Par nopelniem Itālijas republikas labā
komandieri, bet 2011.gada nogalē Lielbritānijas Karaliene Elizabete Otrā
iecēla viņu bruņinieku kārtā.
Vijolnieka Džošua Bella
aizraujošā virtuozitāte un ārkārtīgi skaistā skaņa apbur publiku visā
pasaulē. Pirmo atzinību viņš guva 14 gadu vecumā pēc debijas ar Filadelfijas
orķestri Rikardo Muti vadībā. Sekojošā debija Kārnegi zālē Ņujorkā, prestižas
prēmijas un līgumi ar skaņu ierakstu firmām (viņš ieskaņojis 40 diskus!) bija
apliecinājums viņa nozīmīgajai lomai mūzikas pasaulē. 1989.gadā Bells absolvēja
Indiānas universitāti un jau pēc diviem gadiem saņēma tās goda balvu un tika
nodēvēts par Indiānas dzīvo leģendu.
Academy
of Achievement
(ASV) ir piešķīrusi Džošua Bellambalvu par ārkārtēju ieguldījumu mākslā (2008). Viņš ir ieguvis arī Education Through Music balvu par
mūzikas mīlestības audzināšanu atstumto jauniešu vidū (2009) un Setonholas
universitātes Humanitāro balvu (2010). 2005.gadā viņš tika uzņemts Holivudas
Slavas zālē. 2009. gadā Džošua Bells, klātesot prezidentam Barakam Obamam,
uzstājās Forda teātrī, kam sekoja prezidenta un viņa kundzes uzaicinājums
uzstāties Baltajā namā.
Bells spēlē Stradivāri darināto vijoli Huberman (1713) ar XVIII gadsimta
franču meistara Fransuā Turta lociņu.
ŠobrīdDžošua Bellsir pazīstams un atzīts gan kā solists,
gan kā kamermūziķis. Pateicoties saviem nemitīgajiem centieniem pēc pilnības un
daudzveidīgajām muzikālajām interesēm, viņš atklāj arvien jaunus ceļus savā
daiļradē. Bells ir žilbinošs, tā par viņu raksta žurnāls Gramophone.